Skip navigation MENU

AKOS voor de scheepsbouw

AKOS ondersteunt en adviseert ook opdrachtgevers in de scheepsbouw. Bij de ontwikkeling van twee schepen was AKOS verantwoordelijk voor het ontwerp, controle- en tekenwerk van diverse onderdelen.

Vrachtschip met Dynamic Positioning
Eén van de opdrachten voor de scheepsbouw betrof een opdracht voor een Nederlandse scheepswerf waar een 128 meter lang vrachtschip werd gebouwd. Het vrachtschip was inclusief twee 120 tons kranen en Dynamic Positioning (DP2). Via het DP2-systeem blijft de positie en koers van het schip constant door gebruik te maken van uitschuifbare roerpropellers. Hierdoor kan het schip midden op zee laden en lossen.
Voor AKOS was dit een uitdagende opdracht, gezien de grootte van het schip en de relatief nieuwe manier van voortstuwing. “Bovendien werkten we met een 3D-modeling-systeem (Shipconstructor), dat gekoppeld was aan het ERP-pakket Trimergo. We hebben alle mogelijkheden om de data van begin tot eind te managen zoveel mogelijk benut”, aldus de AKOS engineer. “Van 3D-concept naar ontwerp tot inkoop, levering en plaatsing.”

Ontwerp Sleephopperzuiger voor Nederlands baggerbedrijf
In opdracht van een Nederlands baggerbedrijf werkte een scheepsarchitect in China aan de bouw van een sleephopperzuiger. Het schip is 142 meter lang en beschikt over een eigen zeef- en los installatie. De sleephopperzuiger is een heel groot en technisch complex schip, dat wordt ingezet om zand te winnen en waterwegen op diepte te brengen en houden. Vanuit Nederland maakte AKOS de ontwerpen. Bovendien hadden we de regie over het tekenbureau in China. Ondanks de afstand en de taalbarrière hebben we gezamenlijk een goed ontwerp kunnen realiseren.

Minutieus werk
Dek voor dek zijn de schepen ontworpen, een uiterst precieze klus. Onze engineer: “Voor de schepen heb ik – naast algemene scheepsconstructies – tekenwerk voor de ventilatie, trappen, radarmasten en machinefundaties verricht en gecontroleerd. Alles luistert zeer nauw. Ga je op één punt schuiven, dan verandert de rest mee. Bij het ontwerpen moet je continu rekening houden met de positie en werking van alle onderdelen. Een interessant en dynamisch proces om alles optimaal in elkaar te laten passen. Het mooiste vond ik het om op de werf rond te lopen en het schip stapsgewijs te zien groeien. Bovendien voegt de rechtstreekse koppeling met de praktijk echt een dimensie toe aan mijn werk als constructeur.”

Referenties