Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Onmisbare (surf)vrienden

Hoi allemaal,

Zo, al een maand voorbij sinds de vorige update. Een maand en een week eigenlijk.De reden dat deze update een weekje later is dan normaal komt omdat AKOS-collega Thomas de Zoete afgelopen zaterdag is aangekomen. Nu kan hij ook een stukje schrijven. Daar straks meer over.

Toen ik de vorige update schreef was ik net een paar dagen in Brem sur Mer; Een leuke plek waar ik twee weken ben gebleven. Heb er veel vrienden gemaakt, voornamelijk medewerkers van de snackbar, wat een hoop voordelen met zich meebrengt. Na twee weken stond de politie voor de deur met de boodschap dat ik er slechts twee dagen mocht blijven. Ik mocht er wel ’s nachts parkeren, alleen niet slapen. Totaal arbitrair en oncontroleerbaar maar goed, ik ben verder gereden.

Rustig aan richting Les Landes gegaan voor wat grotere golven. De politie is daar over het algemeen onvriendelijk en agressief en aangezien mijn bus altijd de aandacht trekt van de politie was het een leuk kat en muis spelletje. In principe mag je nergens overnachten met een camper bij de kust in de buurt. Daarom vindt je ’s nachts op de gekste plekken verstopte campers, waaronder die van mij. Zo ontmoet je veel mensen en hoor je van goede slaapplekken voor volgende bestemmingen.

In totaal ben ik een weekje in Les Landes geweest. Het is erg leuk om te surfen, maar het zoeken naar slaapplekken kost een hoop diesel. Vanaf Les Landes ben ik richting de Pyreneeën gegaan, daar heb ik een paar dagen op een boerderij gestaan. De boer kwam mij en andere camperaars ’s ochtends uitnodigen voor een tour van zijn boerderij. Hij had een eigen schapenkaasfabriekje, een mooi productieproces om te zien. Achteraf mochten we van alles proeven, wat ideaal is voor iemand als ik die écht geen kaas lust maar dat niet duidelijk weet te maken in het Frans.

Vanaf de boerderij door de Pyreneeën richting Bilbao gereden, waar ik Thomas moest ophalen. En dan zul je denken, zo’n oude bus door de bergen heen, da’s geen goed plan! Maar het gaat prima! Naar beneden moet je wat voorzichtiger zijn want je hebt alleen vier trommelremmen en de motor om die zware bus af te remmen. Er zit geen rembekrachtiging in dus ook de rugleuning krijgt het te verduren.

Uiteindelijk veilig in Bilbao aangekomen, Thomas opgehaald en doorgereden naar Berria waar ik een hoop goede vrienden heb van vorig jaar. Ze hadden een parkeerplek vrijgehouden op de drukke parkeerplaats dus we hebben een heel mooi plekje recht naast het strand. We blijven hier nog een tijdje waarna we de noordkust afreizen tot aan Portugal.

Het lek van de watertank is eindelijk dicht. Meer slangenklemmen was de oplossing.De waterpomp werkt weer. Zoals ik dacht zat er geen water in de leiding en kan de pomp geen lucht verpompen. Om water in de leiding te stoppen heb ik alleen de kraan kapot gemaakt. Thomas heeft nieuwe zekeringen voor de omvormer meegenomen en een nieuwe kraan. Van de week gaan we de boel even repareren.

Verder is de radio kapotgegaan. Ik moet, als ik ‘m niet gebruik, het frontje eraf halen, anders gaat de radio vanuit het niets opeens aan op maximaal volume en kan ik ‘m niet uitzetten. Daarnaast zit mijn nieuwe surfplank vol met deuken. Waarschijnlijk van de hagel.

En tot slot: Sinds afgelopen zaterdag geeft de koelvloeistoftemperatuurmeter niets meer aan. Met Thomas ga ik dit nog even doormeten om erachter te komen waar het probleem zit. Daarover volgende keer meer en bij deze geef ik het stokje over aan Thomas:
"Ook ik ben lekker aangekomen in Spanje. Na een voorspoedige vlucht kwam ik erachter dat ik tegen Matthijs had gezegd dat ik om 14.45 uur zou aankomen. Echter was dit om 13.45 uur dus moest ik nog even 45 minuten wachten voordat ik werd opgepikt. Samen hebben we vervolgens een lekkere hamburger gegeten en een biertje gedronken en zijn toen naar Berria gereden.

Daar aangekomen hebben we de amigos van Matthijs begroet. Allemaal hele aardige mensen. Vervolgens lekker gesurft, meteen ook een golfje gepakt dus mijn dag kon niet beter. Althans dat dacht ik maar ’s avonds ook nog met Miguel en Matthijs naar Santona gegaan. Dit is een erg gezellig stadje met veel barretjes en restaurants. Hier hebben we bij wat verschillende barretjes pinchos gegeten. Vervolgens nog wat drankjes gedaan in de beste lokale bar en toen kon de dag echt niet beter. Ik ben benieuwd wat de rest van de vakantie brengt. Tot over een maand!